Zaczęcie z pisaniem aplikacji na Windows Phone to trudna sprawa. Szczególnie jeżeli zabierasz się za pisanie gier. Jako że chciałem zacząć ćwiczyć pisanie na platformę Microsoftu, musiałem ściągnąć SDK, czyli zestaw narzędzi do tworzenia aplikacji. Przypomnę tylko że dla Androida sprawa jest bardzo prosta, ściągasz ADT Bundle czyli Eclipse z wtyczką ADT dla Androida i zaczynasz pisać.
W Windows Phone jest inaczej, zanim ściągniesz SDK musisz zobaczyć czy spełniasz wymagania. Dla SDK WP8, musisz posiadać Windows 8 Pro w wersji 64 bitowej (!), kilka GB pamięci RAM oraz trochę GB dysku, zapomniałem o instrukcjach SLAT procesora (Intel Core i3/5/7) i karta grafiki z supportem dla DX10 i WDDM 1.1 żeby emulator mógł chodzić...
Jeżeli to wszystko spełniasz należy zainstalować SDK, licencjonować Visual Studio 2012 (free) no i zacząć pisać.
Jest tylko problem w czym, tzn. w jakim frameworku... Po chwili poszukiwań znajdujesz że gry można pisać w XNA, biblioteka dla Windows Phona i Xboxa. Niestety porzucona przez Microsoft i już nie wspierana. Co prawda wszystko dobrze działa ale po co pisać w czymś co jest nie aktualizowane. Na szczęście istnieje wolny odpowiednik XNA 4 czyli MonoGame, które cały czas jest rozwijane. Jest także Cocos2D-XNA, który bazuje na MonoGame.
Wystarczy wpisać MonoGame w wyszukiwarkę, ściągnąć instalator do VS2012 i szkielety aplikacji są gotowe! Wszystko? Niestety nie. W XNA istniało coś takiego jak "content pipeline", który pozwalał popularne formaty plików (png/jpg/wav/mp3) przetworzyć do plików .xnb i narysować lub otworzyć w Twojej grze. W Mono tego nie ma :X, trzeba utworzyć projekt XNA z WP7.x, wrzucić te assety i budować projekt, otrzymasz wtedy pliki .xnb i znów import do projektu z Mono i WP8. Trochę skomplikowane to wszystko jak na samo ogarnięcie środowiska.... Na chwilę obecną działa mi Mono z emulatorem, części z plikami gry nie przerabiałem. Emulator WP chodzi o niebo lepiej niż Androida, choć i tak nie idealnie. Najlepszym rozwiązaniem i tak jest fizyczne urządzenie. Miłym zaskoczeniem jest to iż oficjalnie do obsłużenia są jak na razie trzy rozdielczości :) A jeżeli chodzi o tutoriale to jest ich dość dużo do XNA. Można je przerabiać, ponieważ MonoGame ma nawet identyczne przestrzenie nazw jak XNA.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz